پست تصویری وبلاگ (چسبنده)
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.
دو شاخ کلاچه بهینه چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟
دو شاخ کلاچ بهینه چیست و دلیل استفاده از دو شاخ کلاچ بهینه چیست؟
در این مقاله سعی داریم تفاوت دو شاخ کلاچ بهینه و دوشاخ کلاچ معمولی رو بگیم و چرا باید از دوشاخ کلاچ بهینه رانایی استفاده کنیم.
دو شاخ کلاچ چیست؟
دوشاخ کلاچ یکی از مهمترین قسمت های سیستم انتقال قدرت می باشد.وظیفه این قطعه انتقال نیرو از پدال کلاچ به بلبریتگ کلاچ می باشد.
هنگامی که شما کلاچ رو می گیرید و یا رها می کنید دو شاخ کلاچ نیرو را از پدال به بلبرینگ وارد کرده و عملا باعث تعویض دنده راحت برای شما می شود.
بلبرینگ کلاچ چیست و چه وظیفه ای دارد؟
هنگامی که شما کلاچ را فشار می دهید نیرو از دوشاخ کلاچ به بلبرینگ وارد شده و بلبرینگ شاخک های دیسک را فشار داده و باعث فشار دیسک به صفحه شده و صفحه با فلایول درگیر شده و کلاچ گیری انجام می شود.
اما دوشاخ کلاچ بهینه چیست و چرا باید در خودرو های با موتور tu5 و زانا حتما باید استفاده شود؟
دوشاخ کلاچ بهینه چیست؟
دو شاخ کلاچ بهینه دارای طول بلند تری نسبت به مدل معمولی آن می باشد و کلاچ گیری را راحت تر و باعث عدم لرزش خودرو می شود.
دو شاخ کلاچ های معمولی با طول کوتاه تر متاسفانه باعث کلاچ گیری ناقص شده و باعث لرزش اتاق و از بین رفتن صفحه می شود.
برای جلوگیری از صدمه به دیسک و صفحه و طول عمر بیشتر آن حتما از دوشاخ کلاچ بهینه استفاده کنید.
خودرو های با موتور tu5 (مانند ۲۰۶ و slx و پارس tu5 و رانا) که مخصوصا دارای بلبرینگ رانایی هستن باید حتما از دوشاخ کلاچ بهینه استفاده کنند.
چرا باید حتما از دوشاخ کلاچ بهینه استفاده شود؟
تجربه استفاده از دو شاخ کلاچ های معمولی با طول کوتاه بر روی خودرو باعث شد اکثر تولیدکنندگان دوشاخ کلاچ به فکر رفع نقص این قطعه بیافتند و با افزایش طول باعث کاهش لرزش خودرو و خرابی دیسک و صفحه شوند.
به همین علت نیز شرکت ایران خودرو نیز طی اطلاعیه ای فراخوانی برای تعویض دوشاخ کلاچ های نصب شده بر روی خودرو های tu5 انجام داده که تصویر آن در زیر آمده است.
روی دیسک و صفحه قبلی من پس چرا مشکلی نداشت؟
بسیاری از افراد این سوال رو دارند که چرا پس دیسک و صفحه قبلی من لرزش نداشت ولی تا جدید کردم لرزش داشت پس مشکل از دیسک و صفحه می تونه باشه.!!!
درسته که یکی از دلایل لرزش خودرو دیسک و صفحه کلاچ هستش ولی اگه شما از جنس خوب مثل والئو ، لوک ، دایکن و… استفاده کنید بسیاز بعیده دیسک و صفحه نو مشکل داشته باشه ولی خب ۱۰۰ درصد نمیشه گقت.
دو شاخ کلاچ نصب شده خودرو شما ممکنه در حالت عادی مشکلی بوجود نیاره و تا چندین کیلومتر هم خوب باشه ولی عمر دیسک و صفحه رو خیلی کم میکنه.
اما چرا وقتی دیسک و صفحه نو نصب میکنیم در همان ابتدای نصب لرزش داره؟
این مشکل دقیقا به خاطر دوشاخ کلاچ کوتاه ماشین شما می باشد که کلاچ گیری رو کامل نمیکنه و معمولا این مشکل روی دیسک و صفحه های والئو که خورشیدی بلندی دارن و نیاز به کلاچ گیری کامل دارن اتقاق میوفته.
پس اگه خودرو شما موتور tu5 هستش و اگه بلبرینگش رانایی هستش حتما حتما دو شاح کلاچ بهینه یا بلند استفاده کنید.
بهترین مارک دوشاخ کلاچ بهینه هم تو بازار دوشاخ کلاچ تهران پارت هستش.
شما عزیزان هم می تونید تجربیاتتونو زیر همین پست با ما به اشتراک بزارید.
تشخیص دیسک و صفحه والئو اصلی از تقلبی
تشخیص دیسک و صفحه والئو اصلی از تقلبی:
امروزه با توجه به کیفیت دیسک و صفحه والئو اصلی فرانسه و همچنین گستردگی فروش این دیسک و صفحه در بازار کشورمان، نمونه های تقلبی این محصول نیز بسیار شایع شده است.
در این نوشته سعی داریم تا شما را با نحوه تشخیص دیسک و صفحه والئو اصلی از تقلبی آشنا نماییم.
در ابتدا باید بدانید که دیسک و صفحه والئو اصلی ساخت کشور فرانسه کدام است؟
بعضا تعداد محدودی از فروشندگان این کالا نمونه چینی یا ترک این محصول را به حای اصل به فروش می رسانند.
دیسک و صفحه والئو اصلی در کشور فرانسه ساخته و توسط نمایندگی فروش این شرکت در خاورمیانه پخش می گردد.
این شرکت دیسک و صفحه های خود را با لیبل اصالت والئو وارد بازار می کند که یک لیبل شیشه ای با کد منحصر به فرد است که با وارد کردن کد درون سایت والئو کشور سازنده, مدت زمان گارانتی, تاریخ تولید و سریال نامبر پشت دیسک و صفحه را برای شما نمایش می دهد.
این دیسک و صفحه به صورت شیشه ای بوده و بر روی کلیه محصولات والئو از جمله دیسک و صفحه والئو اصلی چسبیده شده است.
شرکت والئو شاپ(والئو ایران) به عنوان وارد کننده دیسک و صفحه والئو فرانسه از مبدا فرانسه دارای لیبل پیامکی با شماره ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۰۱۲۱۳ می باشد که بر روی تمامی محصولات والئو خود نصب شده است و می توانید کد روی برچسب پیامکی رو به شماره پیامکی ارسال کرده و از اصالت محصولات والئو اگاه شوید.
خرید دیسک و صفحه والئو اصلی…
راه های دیگر تشخیص دیسک و صفحه والئو اصلی از تقلبی:
۱. حک کلمه والئو بر روی دیسک و صفحه و بلبرینگ:
دیسک و صفحه های والئو فرانسه اصلی همگی دارای حک کلمه Valeo بر روی دیسک و صفحه و بلبرینگ هستن که به صورت کوبیده شده است و نه لیزر!!! مانند شکل زیر
۲. حک کلمه VA بر روی پرچ های صفحه:
دیسک و صفحه والئو اصلی فرانسه دارای حک کلمه VA بر روی پرچ های صفحه می باشد.
۳.حک ساخت فرانسه و تاریخ تولید دیسک و صفحه بر روی دیسک:
حک عبارت “Made in france” بر روی دیسک و جک تاریخ تولید دیسک و صفحه بر روی دیسک والئو اصلی به گونه ای که با کشیدن انگشت بر روی عبارت برجسنگی زیر دست حس شود.
۴. داشتن کارتن سبز و لیبل کد فنی:
به طوری که هر دیسک و صفحه یک کد فنی به خصوص دارد.مثلا برای دیسک و صفحه پژو از کد فنی ۸۲۶۳۶۰ استفاده شده است.
بر روی این برچسب به غیر از کد فنی نوشته ساخت فرانسه به انگلیسی و عربی چاپ شده است.
کپی این برچسب برخلاف لیبل هرینگتون بسیار ساده می باشد. پس وچود این برچسب نشانه اصل بودن دیسک و صفحه والئو نیست.
یکی دیگر از روش های تشخیص دیسک و صفحه والئو اصلی از تقلبی چاپ و حک کلمه Valeo بر روی دیسک و صفحه می باشد.
کلمه Valeo بر روی صفحه به صورت چاپی و بر روی پوسته یا بدنه دیسک به صورت حک و در پشت پوسته به صورت چاپ می باشد.
البته چاپ کلمه valeo بسیار راحت می باشد ولی حک این کلمه بسیار سخت می باشد.
یکی دیگر از روش های تشخیص دیسک و صفحه والئو اصلی از تقلبی این است که جنس صفحه رویی بسیار مرغوب باشد.
این روش فقط توسط مکانیک ها و افراد مجرب قابل تشخیص است.
پس می توان راه های تشخیص دیسک و صفحه والئو اصلی از تقلبی را به طور خلاصه به صورت زیر بیان کرد:
- دارا بودن لیبل شیشه ای رنگ والئو بر روی دیسک و صفحه و دارای کد یکتا جهت پیگیری اصالت محصول بر روی سایت والئو فرانسه
- دارای لیبل پیامکی شرکت والئو و دارای کد اصالت و ارسال کد به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۰۱۲۱۳
- دارا بودن لیبل توضیحات و کد فنی محصول
- چاپ و حک کلمه Valeo بر روی دیسک و صفحه
- حک کلمه VA بر روی دیسک و صفحه
- کمک گرفتن از افراد مجرب و مکانیک ها
- خرید از نمایندگی ها
نمونه های ترک و چین این محصول نیز بعد از تحریم به صورت فراوان در ایران یافت می شود. که با برچسب های زیاد( هرینگتون , گپکو , عماد , mgco و ….) و لیبل پیامکی مختلف عرضه می گردد که بسیار مشابه نمونه اصلی هستن و تنها تفاوت آن ها نداشتن لیبل شیشه ای رنگ والئو و کد اصالت والئو است.
حتما هنگام خرید دیسک و صفحه والئو به داشتن لیبل شیشه ای رنگ بر روی دیسک و صفحه دقت فرمایید.
برای خرید دیسک و صفحه والئو می توانید از طریق سایت ثریاکو اقدام فرمایید.
نمونه ترک دارای کیفیت مناسبی است ولی با نمونه اصلی آن تفاوت زیادی دارد.
تفاوت عمده دیسک و صفحه والئو ترک با فرانسه در لیبل اصالت والئو فرانسه و کیفیت دیسک می باشد.
شما عزیزان می توانید دیسک و صفحه خود را با خیال آسوده از والئوشاپ خرید نمایید
علائم و تشخیص سوختگی شمع خودرو
علائم و تشخیص سوختگی شمع خودرو:
تا حالا شده سوار خودرو شده اید و موتور خودرو بد کار می کند و یا مصرف سوخت خودرو شما بالا باشد و ندانید دلیل این اتفاقات چیست.ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که علائم سوختگی و یا سوختن شمع خودرو پژو ۴۰۵ ، پراید ، سمند ، پارس ، دنا ، تیبا و… چیست و چگونه سوختگی شمع خودرو را تشخیص دهید.
در ابتدا باید بدانیم وظیفه شمع خودرو چیست و چگونه کار می کند؟
وظیفه شمع خودرو:
شمع خودرو یک قسمت حیاتی در موتور خودرو می باشد که وظیفه روشن نگه داشتن موتور خودرو را دارد و سوختن آن دارای علائم است که نشان دهنده مشکل جدی در موتور می باشد.
این قطعه که متشکل از الکترود، عایق چینی و واشرها می باشد که در بالای محفظه احتراق سرسیلندر موتور قرار گرفته است.
شمع خودرو جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در محفظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین می شود.همین امر باعث حرکت پیستون موتور به سمت پایین می شود.
با پاشش سوخت توسط انژکتور به درون سیلندر موتور و سپس فشرده شدن آن توسط سوپاپ،شمع جرفه ایجاد نموده و باعث انفجار در محفظه احتراق شده و باعث به حرکت درآمدن سوپاپ خواهد شد.
خرید انواع وایر شمع خودرو…
اما سوختن شمع خودرو چه نشانه ها و علائمی دارد؟
اگر شمع خودرو نتواند در زمان درست جرفه زنی نماید و یا به طور کلی جرقه زنی نکند در نتیجه بنزین فشرده شده در سیلندر به صورت کامل منفجر نشده و باعث عدم حرکت خودرو و یا کپ خودرو شده و باعث کندی موتور و کششش خودرو می شود.
در صورتی که شمع خودرو بسوزد به غیر از کاهش کشش موتور، مصرف بنزین خودرو نیز بسیار زیاد خواهد شد.
عیب یابی و علائم سوختگی شمع خودرو:
در این بخش به علائم و عیب یابی سوختگی شمع خودرو پژو ۴۰۵ ، پراید ، سمند ، پارس ، تیبا ، رانا و…. می پردازیم.
برای تشخیص و مشاهده علائم و دلیل سوختگی یا سوختن شمع خودرو باید آن را باز کرده و با موارد زیر مقایسه فرمایید.
به صورت مختصر دلیل سوختگی و علائم سوختگی شمع خودرو در زیر امده است:
- شمع خودرو مانند تمامی قطعات خودرو یک طول عمر نرمال دارد و بعد از آن دچار سوختگی می شود
- خوردگی غیر نرمال که می تواند در اثر اکسیداسیون باشد و باعث افزایش فاصله هوایی شود.
- ذوب شدن الکترودها که معمولا در دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه رخ می دهد.
- خوردگی بیش از حد در اثر اکسیداسیون شدید
- رسوبات ناشی از نشت روغن
- شکستن عایق یا چینی شمع که معمولا در اثر شوک حرارتی یا تغییر دمای ناگهانی موتور رخ می دهد.
- خوردگی شدید الکترود در اثر واکنش شیمیای با بنزین
در این مقاله به شما نشان دادیم که با مشاهده شمع خودرو علائم سوختگی و یا سالم بودن آن را بتوانید تشخیص دهید.
همواره ثریاکو توصیه می کند که دلیل و علت سوختگی یا سوختن شمع خودرو را به افراد مجرب بسپارید و در صورتی که تجربه ای در این ضمینه ندارید از اقدام برای تعمیر و یا تعویض شمع خودرو بپرهیزید.
متاسفانه با توجه به اینکه مدل های تقلبی و بی کیفیت شمع خودرو در بازار بسیار زیاد وجود دارد ثریاکو این اطمینان را به شما می دهد که خرید شمع خودرو در این فروشگاه شامل ضمانت تعویض و ضمانت اصالت می باشد.
از مزایای خرید از ثریاکو:
- ضمانت بی قید و شرط
- ضمانت تعویض کالا
- ضمانت اصالت کالا
- ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا
- ارسال به تمام کشور
شما عزیزان می توانید شمع خودرو خود را در متنوع ترین فروشگاه فروش شمع خودرو از طریق لینک زیر خریداری کنید.
آشنایی با لوازم یدکی خودرو شرکت سایپا:
شرکت سایپا، یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین شرکت های ایرانی می باشد که در زمینه ی ساخت انواع خودرو های ایرانی، به عنوان یکی از بهترین شرکت ها در کشور ایران شناخته می شود و بسیاری از محصولات تولید شده توسط این شرکت ایرانی، به کشور های همسایه همچون کشور عراق صادر می شوند و ارز آوری بسیار مناسبی را برای کشور به همراه دارند. این شرکت در زمینه ی تولید لوازم یدکی خودرو نیز فعالیت های گسترده ای دارد. برای تعمیر و بازسازی خودرو هایی که دچار مشکل و یا تصادف شده اند، می توان از این قطعات یدکی استفاده کرده و خودروی خود را تعمیر و بازسازی نمود. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با چند مورد از لوازم یدکی خودرو های تولید شده توسط شرکت سایپا آشنا کرده و درباره ی آن ها توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. با ما همراه باشید.
آشنایی با قطعات خودرو
همانطوری که در ابتدای این مقاله خدمت شما عزیزان عرض کردیم، شرکت سایپا یکی از بهترین و قدیمی ترین شرکت های خودروسازی ایرانی می باشد که در زمینه ی ساخت انواع خودرو های ایرانی با کیفیت فعالیت می کند. به عنوان مثال خودرو هایی مثل پراید ۱۱۱، پراید ۱۳۲، تیبا و …، از جمله ی خودرو هایی هستند که توسط این شرکت خودروسازی تولید شده و روانه ی بازار خودرو می شوند. هر خودرویی که توسط این شرکت خودروسازی تولید شده و روانه ی بازار می شود. از قطعات مختلفی تشکیل شده است. به عنوان مثال قطعاتی مثل موتور خودرو، فرمان، گیربکس، شیشه های خودرو، شاسی و بدنه ی خودرو و … از جمله ی مهم ترین قطعات و قسمت های خودرو به شمار می روند. که مونتاژ و سر هم کردن این قطعات با دقت بسیار بالایی توسط شرکت خودروسازی سایپا انجام می شود. تا محصولاتی با کیفیت بالا به دست مردم برسد. این شرکت هر ساله تعداد آپشن ها و قطعات خودرو های خود را افزایش می دهد و سعی می کند. تا ایمنی خودرو های تولید شده در شرکت خود را بالاتر ببرد. برای مثال آپشن کیسه هوا در پراید های جدیدی که توسط این شرکت تولید شده اند، برای رانندگان و سرنشین های جلوی خودرو تعبیه شده است. تا در هنگام تصادف های احتمالی، قدری از شدت جراحات وارده بکاهد و احتمال مرگ را کاهش دهد. این شرکت در زمینه ی تولید انواع لوازم یدکی خودرو فعالیت می کند. در ادامه ی این مقاله و در پاراگراف بعدی به چند مورد از این قطعات و لوازم یدکی خودرو اشاره می کنیم.
آشنایی با چند مورد از لوازم یدکی خودرو های شرکت سایپا
لوازم یدکی بسیاری توسط شرکت خودروسازی سایپا تولید شده و در اختیار فروشندگان این دسته از کالا ها و محصولات در سطح کشور قرار می گیرند. در زیر به چند مورد از این لوازم یدکی اشاره می کنیم و درباره ی آن ها به صورت جداگانه صحبت خواهیم کرد:
- چراغ پراید
یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات خودرو، چراغ خودرو می باشد. با توجه به این که چراغ های جلو و عقب خودرو ها معمولا از جنس شیشه بوده و بسیار آسیب پذیر هستند، لذا امکان شکستگی آن ها در تصادفات بسیار بالا می باشد. این موضوع باعث شده است تا چراغ پراید به عنوان یکی از مهم ترین لوازم یدکی خودرو شناخته شده و توسط فروشگاه های فعال در زمینه ی فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو به فروش برسد.
- آینه پراید
آینه پراید نیز همانند چراغ پراید همواره در معرض شکسته شدن قرار دارد. لذا شرکت سایپا برای این که افراد در زمینه ی آینه ی خودروی خود با مشکل مواجه نشوند. اقدام به تولید تعداد زیادی آینه پراید می نماید تا از این طریق بتواند تعداد آینه های مورد نیاز برای خودرو های پراید در سراسر کشور را تامین نماید.
- شیشه پراید
یکی دیگر از مهم ترین و اصلی ترین لوازم یدکی خودرو، شیشه پراید می باشد. شیشه پراید یکی از قسمت هایی است که در تصادفات بیشترین آسیب را می بیند. و این موضوع باعث شده است تا تعداد زیادی شیشه آماده توسط شرکت سایپا تولید شده و آماده ی استفاده باشند. شیشه های کناری، عقبی و شیشه جلویی پراید ها دارای ابعاد و اندازه های گوناگونی هستند. در انواع مدل های مختلف پراید نیز این شیشه ها ابعاد مختلفی دارند و برای هر خودرو شیشه هایی با ابعاد و اندازه های مختلف برش داده می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.
- شیشه بالابر پراید
تکنولوژی بالابر شیشه، یکی از جدید ترین تکنولوژی هایی است. که امروزه از آن در ساخت و تولید بسیاری از خودرو های ایرانی و خارجی استفاده می شود. در مورد پراید نیز شیشه بالابر بسیار کاربردی بوده و برای سرنشینان جلو مورد استفاده قرار می گیرد. اهرم هایی در سمت چپ راننده و سمت راست سرنشین جلو وجود دارند. که افراد می توانند به کمک این اهرم ها و دکمه ها، شیشه ها را به کمک برق تولید شده توسط باتری خودرو بالا برده و یا پایین بکشند. در بعضی از موارد ممکن است این قطعه دچار شکستگی یا آسیب شود. که در این گونه موارد از قطعات یدکی یا جایگزین برای آن استفاده می شود.
- آینه تیبا
آینه تیبا، یکی دیگر از مهم ترین لوازم یدکی خودرو می باشد. که توسط شرکت خودروسازی سایپا تولید می شود. تیبا خودروی جدیدی است که توسط این شرکت خودروسازی تولید آن در دستور کار قرار گرفته است. و در دو نوع تیپ ۱ و تیپ ۲ به بازار عرضه می شود. لوازم یدکی این خودرو نیز به صورت کامل در بازار موجود می باشند و افراد می توانند با مراجعه به فروشگاه های فعال در زمینه ی فروش لوازم یدکی خودرو، قطعات مورد نیاز خود را خریداری نمایند.
مقایسه بهترین چراغ جلو و عقب خودرو
مقایسه بهترین چراغ جلو و عقب خودرو:
فرقی نمی کند خودرو شما پژو ۴۰۵ و سمند , پراید , ۲۰۶ , پارس , ۲۰۷ , دنا پلاس , تیبا و … باشد هنگامی که قصد تعویض چراغ جلو و عقب خودرو خود دارید در تنوع زیاد این محصول سردر گم می شوید. ما در این مقاله سعی کردیم تا بهترین چراغ های موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم و نمونه اصلی و فابریکی نصب شده بر روی خودروهای ایران خودرو و سایپا را به شما معرفی کنیم.
چراغ جلو و عقب خودرو دارای چندین بخش می باشد و کیفیت مواد استفاده شده در هر بخش کیفیت محصول و قیمت آن را تعیین می کند.
چراغ جلو و عقب از ۳ بخش کلی تشکیل شده است:
- شیشه یا طلق یا بلوری
- بدنه اصلی
- سیستم برقی یا سوکت
در بازار تولید کنندگان فراوانی هستند که چراغ خودرو تولید می کنند ولی در این مقاله ما بهترین تولید کنندگان چراغ جلو و عقب خودرو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.
مقایسه بهترین تولید کنندگان چراغ جلو و عقب خودرو:
تولید کنندگان چراغ خودرو در بازار ایران بسیار زیاد هستند و تنوع قیمتی این محصول هم در بازار بسیار زیاد است اما می توان بهنرین تولید کنندگان این قطعه را موارد زیر دانست:
- شرکت کروز
- جمع ساز
- SNT
- مدرن
- فناوران
در ادامه با ما باشید تا ۵ بهترین تولید کننده چراغ خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.
تمامی توضیحات گفته شده در ادامه برای تمامی خودروها می باشد و فرقی نمی کند خودرو شما ۴۰۵ , پراید ۱۳۲,۱۱۱ , سمند , پارس , ۲۰۷ , دنا , تیبا و… باشد ما به صورت کلی بهترین چراغ جلو و عقب را برای خودرو شما مقایسه خواهیم کرد.
شرکت کروز:
شرکت کروز یکی از معتبر ترین تولید کنندگان قطعات خودرو در ایران می باشد و توانسته به واسطه استفاده از دانش و تکنولوژی پیشرفته بهترین و با کیفیت ترین چراغ خودرو را تولید و روانه بازار کند.
چراغ جلو و عقب کروز یکی از بهترین و با کیفیت ترین طلق و شیشه را دارا می باشد که باغث طول عمر بالای این محصول در طولانی مدت می شود و بسیار دیر کدر می شوند.
همچنین کیفیت بالای بدنه و آب بندی بالای این محصول خیال مشتری را برای کیفیت بالای این محصول اسوده می کند.
البته باید در نظر داشت که کیفیت بالای این محصول و برند بودن این محصول قیمت چراغ جلو و عقب کروز بسیار بالا بوده و از لحاظ قیمتی در بالای لیست تولید کنندگان این محصول قرار می گیرد.
شرکت جمع ساز:
شرکت جمع ساز نیز یکی از بهترین و با کیفیت ترین چراغ های خودرو را در ایران تولید می کند.محصولات این شرکت بسیار با کیفیت هستند و البته کمی قیمت محصولات این شرکت بالاست.مواد استفاده شده در این چراغ بسیار با کیفیت بوده و یکی از با کیفیت ترین طلق های چراغ را دارا می باشد.
شرکت SNT:
شرکت اس ان تی نیز یک شرکت معتبر در تولید و فروش چراغ های عقب و جلو خودروهای داخلی می باشد.این شرکت چراغ های با کیفیت تولید می کند ولی کمی از دو برند جمع ساز و کروز پایین تر است ولی قیمت چراغ جلو و عقب SNT با جمع ساز تقریبا برابر هستند.
شرکت مدرن:
شرکت مدرن نام آشنا در صنعت چراغ خودرو می باشد.عمده مشهوریت این شرکت به دلیل ساخت و فروش چراغ های عقب و جلو با قیمت مناسب و کیفیت خوب است که طرفدار زیادی دارد.کیفیت چراغ و طلق محصولات مدرن کمی از ۳ برند قبل پایین تر است ولی دلیل بر بی کیفیت بودن آن نیست.
قیمت چراغ تولیدی مدرن بسیار پایین تر از هر سه برند قبلی می باشد.
خرید چراغ مدرن…
شرکت فناوران:
کیفیت چراغ های شرکت فناوارن قابل قبول می باشد و قیمت بسیار مناسبی دارد ولی باید در نظر داشت که طلق و شیشه چراغ محصولات فناوران کمی از برندهای بالا پایین تر هستند.
باید در نظر داشت که اکثر برندهای گفته شده در مقطع زمانی تامین کننده اصلی خط تولید ایرانخودرو و سایپا بوده اند و همین امر دلیل بر با کیفیت بودن این برندهاست.
در آخر می توان بهترین چراغ خودرو را براساس قیمت و کیفیت و سطح خرید مشتریان به ترتیب زیر انتخاب و مقایسه کرد:
- شرکت کروز
- شرکت جمع ساز
- مدرن
- SNT
- شرکت فناوران
معیار انتخاب ما برای مقایسه بهترین چراغ جلو و عقب خودرو ۴۰۵ ، سمند ، پارس ، پراید ، دنا ، ۲۰۷ و… کیفیت محصول در برابر قیمت آن می باشد.در صورتی که نظر شما با فرق می کند در زیر پیام خود را بگذارید تا دیگران نیز استفاده کنند.
همه چیز درباره زنون
زنون چیست
شاید در هنگان رانندگی در معابر با خودرو هایی مواجه شده باشید که نور بسیار زیاد و با شفافیت و درخشش چند برابری نسبت به لامپ های معمولی داشته باشند ، بله درست حدس زدید این نور بسیار زیاد و درخشنده قطعا توسط ترانس زنون و لامپ های مخصوص آن تولید شده است.
اما زنون چیست و چطور چطور کار می کند ؟
اگر بخواهیم به زبان بسیار ساده و یه دور از پیچیدگی های علمی توضیح بدهیم ، این طور باید شرح دهیم :
درون این نوع لامپ ها محفظه ای از گاز زنون وجود دارد. این محفظه بصورت کامل آب بندی شده ایزوله و بدون هیچ گونه درز و راه نفوذ است.
برای روشن شدن این محفظه که شامل گاز زنون می باشد نیاز به یک نیروی الکتریکی یا اصطلاحا تخلیه بار بسیار شدید می باشد . هنگامی که درون لامپ زنون این تخلیه بار بسیار شدید اتفاق بیافتد به این ترتیب میان دو قطب الکترود در اثر تخلیه بار ، اشتعال صورت می گیرد .
به طور کلی در تمامی طول این فرآیند گاز زنون درون لامپ که به وسیله ی نیروی الکتریسیته بسیار بالا فشرده شده و در اثر اشتعال ایجاد شده در این محفظه گاز زنون از خود نور بسیار درخشنده و شفافی تولید می کند.
در مکانیزم لامپ های هالوژن که همان لامپ فابریک خودرو ها می باشد از یک قطعه فلز به نام فیلامان که از جنس تنگستن می باشند استفاده می شود که در واقع عامل ایجاد نور در لامپ های معمولی هستند . این قطعه فلزی که بسیار حساس هم هستند به مرور زمان و در اثر ارتعاشات جاده و حرکت های خودرو آسیب دیده و خراب می شوند و نور آن ها با افت بسیار شدیدی مواجه می شوند. اما برخلاف لامپ های هالوژن فابریک خودرو ، لامپ زنون به هیچ وجه در اثر نوسانات حرکتی و ارتعاشات آسیب ندیده و هیچ تاثیری در نور خروجی تولید شده توسط آن ها نخواهد داشت. به طور کلی شدت نور یک زنون ۳۵ وات در مقایسه با یک لامپ هالوژن ۵۵ وات ۲٫۵ تا ۴ برابر نور بیشتری تولید می کند.
نمودار مقایسه نور زنون ها را فراموش نکنید.
این مسئله باعث می شود که با استفاده از این نوع زنون ها در سیستم روشنایی خودرو آسیب کمتری در اثر نوسانات برق به خودرو و سیستم سیم کشی و برق آن وارد شود ، ضمن اینکه به دلیل پایین تر بود توان مصرفی فشار بسیار زیادی از روی باتری و سیستم تامین انرژی خودرو برداشته می شود که همین امر باعث افزایش چشمگیر طول عمر باتری ، سیم کشی و به طور کلی سیستم برق خودرو می شود.
اما این همه ی ماجرای استفاده از زنون نیست.
بر طبق آمار و گزارشات ارائه شده توسط مرکز تحقیقات دارویی ایالات متحده به طور کلی و فقط در آمریکا سالانه بیش از ۴۰ هزار کشته و میلیون ها زخمی در اثر تصادفات جاده ای اتفاق می افتد و از این آمار سهم کشته شدگان و تصادفات در شب و در نور کم بسیار بیشتر از روز می باشد.
شاید با نگاهی به این آمار و ارقام تصادفات در شب و میزان خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی متوجه اهمیت موضوع روشنایی خودرو و حتی استفاده درست از لامپ های هالوژن ، ال ای دی هدلایت و یا حتی زنون شده باشید.
بنا بر دلایلی که پیش تر در مورد جزییات فنی لامپ های زنون وتفاوت های آن با لامپ هالوژن گفتیم میتوان این گونه جمع بندی کرد که به دلیل بالاتر بودن ۳ برابری شدت نور زنون نسبت به رقبای سنتی خود یعنی لامپ هالوژن ، به دلیل ایجاد وسعت و پرتاب نور بیشتر به سادگی می تواند عکس العمل افراد در هنگام رانندگی در تاریکی شب را افزایش دهد و همین امر سبب کاهش چشم گیر میزان تصادفت جاده ای و کاهش خسارات مالی و جانی جبران ناپذیر به به افراد شود.
امروزه بسیاری از کمپانی های مطرح در سطح جهانی برای رقابت در جذب مخاطبین و پیروز شدن در نبرد بازار روز به روز تغییراتی در سیستم روشنایی خودرو ها اعمال می کنند و هر کدام از زنون های منحصر به فرد و اصطلاحا فابریکی در محصولاتشان استفاده می کنند.
اما دسته ی دیگری از زنون ها نیز وجود دارند ، زنون های غیر فابریکی ، یونیورسال ، یا همان زنون هایی که در بازار یافت می شوند این دسته اززنون ها را می توان به راحتی بر روی انواع خودرو های داخل ایران نصب کرد و از نور بی نظیر آنها لذت برد. ضمن اینکه برای استفاده و نصب این گونه لامپ های زنون در خودرو های داخل کشور نیازی به هیچ گونه تغییرو دست بردن در سیستم کاسه چراغ خودرو نیست و باید به صورت کاملا فابریک به سوکت چراغ خودرو متصل شود.
کلوین یا رنگ نور زنون چیست
شاید به هنگام رانندگی درشب متوجه این امر شده باشید که رنگ نور خودرو های خارجی و وارداتی و یا حتی برخی خودرو های تولید داخل و قدیمی با رنگ نور دیگر خودرو های متفاوت است. زنون های فابریکی که در کمپانی های مطرح خودرو سازی در دنیا نظیر بنز ، بی ام دبلیو و… استفاده می شوند شامل طیف یا دمای رنگی ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کلوین است.
به طور کلی رنگ نور خروجی حاصل از لامپ زنون ها از ۳۰۰۰ کلوین تا ۳۰۰۰۰ کلوین متغییر است.
اما این اعداد نشان دهنده چیست؟
رنگ نور سفید مطلق ، یعنی رنگی که نه به زردی متمایل باشد و نه به آبی در طیف رنگی ۶۰۰۰ کلوین قرار میگرد هرچه عدد کلوین لامپ زنون از این عدد کمتر شود نور خروجی متمایل به زرد می شود.
به عنوان مثال رنگ نور لامپ های هالوژن فابریک که توسط کمپانی های داخلی در خودرو ها استفاده می شود ، ۴۳۰۰ کلوین است. یعنی رنگ سفید متمایل به زرد و به این ترتیب ۳۰۰۰ کلوین می شود رنگ نور زرد طلایی.
هرچه از این عدد یعنی ۶۰۰۰ کلوین یا همان سفید مطلق بالاتر برویم ، رنگ نور آبی تر و کم کم متمایل به بنفش خواهد شد.
به عنوان مثال شاید با خودرو هایی مواجه شده باشید که نور بسیار درخشان و حتی در برخی مواقع آزار دهنده و با رنگ سفید متمایل به آبی دارند بله درست حدس زدید آن ها قطعا از زنون استفاده می کنند وکلوین این رنگ سفید مایل به آبی ۸۰۰۰ کلوین است.
حال که تفاوت اعداد کلوین را کاملا متوجه شدید شاید یک سوال مهم برایتان پیش بیاید که در زیر به آن پاسخ خواهیم داد.
آیا لامپ زنون ۸۰۰۰ از ۴۳۰۰ پر نور تر است و یا کدام رنگ لامپ بهترین نور را از نظر شدت دارد؟
برای پاسخ به این پرسش بگذارید این گونه شروع کنیم:
وقتی صحبت از نور میکنیم قوی ترین و بزرگترین منبع نوری که به ذهنتان می آید چیست؟
بله درست است خورشید !!! نور خورشید در یک روز آفتابی معمولی در زمان ظهر در دمای رنگی ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کلوین قرار می گیرد.
پس میتوان گفت هر لامپ زنونی که به این دمای رنگی یعنی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلوین نزدیک تر باشد از شدت نور بالا تری به نسبت بقیه لامپ های زنون و یا هدلایت برخوردار است.
حال که این نکته را می دانید پس به راحتی متوجه این مطلب خواهید بود که نور لامپ ۳۰۰۰۰ کلوین از نور لامپ زنون ۶۰۰۰ کلوین بیشتر نیست بلکه در شرایط یکسان کمتر هم هست.
اما برای انتخاب رنگ لامپ مورد نظر و مناسب برای خودروی شما باید نکات دیگری نیز مورد توجه قرار بگیرد که در ادامه به آن می پردازیم.
یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه های رانندگان که شاید شما هم با آن دست و پنجه نرم می کنید ، آب و هوای برفی ، بارانی ، مه گرفته و با به طور کلی شرایط بد جوی است که باعث کاهش شدید میدان دید شما می شود. در این صورت است که تنها چیزی که می تواند به شما کمک کند و وسعت دید شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد رنگ نور زنون انتخاب شده توسط شما می باشد.
بهترین کلوین رنگی برای شرایط بد جوی و آب و هوایی رنگ نور زرد طلایی یا اصطلاحا مه شکن است.
پس هرچه رنگ نور خروجی از لامپ زنون شما به این رنگ زرد طلایی نزدیک تر باشد در شرایط بد جوی وسعت دید و شدت نور بیشتری خواهید داشت و هرچه از این عدد یعنی ۳۰۰۰ کلوین برای رنگ زرد طلایی بالاتر باشد به همان نسبت نور شما بیشتر در مه گم می شود و باعث کاهش میزان وسعت دید شما خواهد شد.
حالا با تمامی مطالب ارائه شده ، این امر به راحتی قابل درک است که چرا کمپانی بزرگ و ابر قدرتی نظیر بی ام دبلیو در زنون های فابریکی خودر از طیف رنگی ۵۰۰۰ کلوین استفاده می کند تا بتواند هم در شرایط آب و هوایی پایدار شدت نور و وسعت دید خوبی برای سرنشینان خودرو ایجاد کند و هم اینکه در شرایط بد جوی با افزایش وسعت دید از تصادفات جاده ای و آسیب دیدن سرنشینان جلوگیری کند.
به طور کلی در ایران می توان گفت لامپ های زنون ۸۰۰۰ کلوین ۶۰۰۰ کلوین و ۴۳۰۰ کلوین طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده و هر شخض با توجه به نوع علاقه و میزان و شدت نور مورد نظر یکی از این ۳ نوع لامپ زنون را انتخاب می کند که اغلب جوان تر ها به دلیل زیبایی بیشتر و متمایل بودن رنگ نور لامپ ۸۰۰۰ کلوین به آبی ، به سمت این لامپ زنون کشیده می شوند. اما کسانی که بیشتر قصد تردد در جاده های بین شهری به خصوص جاده های کوهستانی را دارند از طیف رنگی ۴۳۰۰ کلوین استفاده میکنند تا در مواقع مواجهه با شرایط بد آب و هوایی از میزان نور کافی برای ادامه رانندگی ایمن برخوردار باشند .
هدلایت بخریم یا زنون ؟
همیشه سوال خیلی کاربران بوده است که نور هدلایت بیشتر است یا زنون ، هدلایت و زنون هر کدام جایگاه ویژه ای در نور خودردو دارند، نور زنون ازهدلایت بیشتر است ولی مدت زمانی که طول می کشید تا به نور ایده آل برسد نیز طولانی تر است ولی هدلایت در همان لحظه به بالاترین نور خود میرسد.
چه زنونی بخریم ؟ چه زنونی مناسب خودرو ما است ؟ چطور بهترین زنون را انتخاب کنیم
ما در کلینیک زیبایی خودرو بهنام برای اولین بار تصمیم گرفتیم تا یک راهنمای خرید زنون برای شما عزیزان آماده کنیم تا بتوانید بر اساس آن بهترین زنون را برای ماشین خود انتخاب کنید.
فروشگاه اینترنتی behnamcbc.ir مرجع تخصصی نقد.برسی و فروش اینترنتی لوازم یدکی خودروهای چینی در ایران است.گروه های مختلف کالا مانند:لوازم موتوری خودرو. لوازم جلوبندی خودرو . لوازم بدنه خودرو .لوازم جانبی خودرو و لوازم تزئینی خودرو با تنوع فوق العاده عرضه میشوند.فروشگاه اینترنتی behnamcbc.ir با در اختیار داشتن سهم عمده ای از بازار لوازم یدکی در ایران با تنوع بالا از لوازم خودرو های چینی در همراهی مشتریان در فرایند خرید لوازم یدکی خودرو و نهایت تلاش خود را مینماید.بهترین خدمات شایسته مشتریان behnamcbc.ir است.فروشگاه اینترنتیbehnamcbc.ir دارای نماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت.معدن و تجارت است.و دارای کلیه مجوزهای رسمی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه فروش است.
لوازم یدکی خودرو
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.
شاسی بلند چینی جدید دیگری در آستانه ورود به بازار ایران؛ T60 Levdeo
شرکت های وارد کننده و تولید کننده خصوصی خودرو در کشور برای ادامه حیات رو به کمپانی های کمتر شناخته شده چینی آوروده اند و هر روز خبر از ورود یک محصول تازه وارد به بازار خودروی کشور را می بینیم . خودروهای جدید بازار ایران غالبا از نوع شاسی بلند و یا کراس اوور انتخاب شده اند و سلیقه خریداران خودرو در کشور ما هم به سمت این کلاس از خودروها بیشتر متمایل شده است .
به تازگی تصاویری از کراس اووری با برند Levdeo در تهران منتشر شده که نشان دهنده آماده سازی این کراس اوور برای ورود به بازار ایران است. پیشتر اخبار متعددی از همکاری ماموت خودرو ( نماینده فولکس واگن در ایران) با برند YEMA چین به گوش می رسید و کراس اوور T60 یکی از اصلی ترین گزینه های شروع فعالیت یما در ایران به حساب می آمد اما ظاهرا در نهایت T60 با برند مادر یعنی Levdeo به خاک ایران قدم گذاشته است.
شرکت Levdeo در ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۰ درصد مالکیت Yema Auto را خرید تا وارد بازار رو به گسترش خودروهای الکتریکی شود اما نکته جالب اینجاست که در شرایطی که همه در انتظار ورود برند Yema بودند این شرکت با برند مادر و هولدینگ اصلی یعنی Levdeo به ایران آمده در حالی که ممکن است برخی تصور کنند شرکت طرف قرارداد ایرانی، این نام را برای برند جایگزین Yema در راستای دور زدن تحریم ها انتخاب کرده است.
خودرو Levdeo T60 با دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۲ اسب بخاری و ۱٫۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسب بخار عرضه می شود و برای سیستم انتقال قدرت به محور جلو دو گیربکس CVT و ۵ سرعته دستی پیش روی طرف ایرانی است. با توجه به قیمت حدود ۹ تا ۱۴ هزار دلاری این محصول در بازار چین پیشبینی می شود T60 با قیمتی بین خودروهای هموطنش یعنی ام وی ام X22 و ام وی ام X33 به بازار عرضه شود.
اطلاعات دریافتی از منابع غیر رسمی نشان می دهد که مجموعه “شهر خودرو” که پیشتر فروش و خدمات پس از فروش ریگان خودرو را بر عهده داشته در زمینه عرضه این محصول یک طرف ماجرا است و با اطمینان نمی توان گفت که آیا ماموت خودرو نیز در عرضه این خودرو و یا تولید آن سهیم خواهد بود یا خیر. شهر خودرو در جدیدترین فاز فعالیت هایش به تولید نزدیک شده و اگر به صورت اختصاصی مونتاژ و عرضه این محصول را بر عهده گرفته باشد، موضوع چندان دور از انتظاری نیست.
همه چیز درباره هدلایت
همه چیز درباره هدلایت
در این مقاله داریم به تفصیل به توضیح درباره هدلایت بپردازیم و نحوه ی عملکرد و استفاده ی بهینه ی آن را شرح دهیم.آیا همه چیز درباره هدلایت را می دانید؟
حتما برای شما نیز پیش آمده که در حال رانندگی در شب و جاده های طولانی و فاقد نور پردازی با مشکل مواجه شده اید.دید نا کافی همواره یکی از بزرگ ترین چالش ها و دغدغه های رانندگی در نور کم بوده است.اما همان گونه که زمان و دنیا از حرکت باز نمی ایستند،علم نیز همواره در حال پیشرفت و تکامل است.علم به عنوان قوی ترین سلاح بشر برای مواجهه با ناخوشایندی ها و سختی ها،همواره در کنار ما بوده است.با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی کامل و جامع سیستم هدلایت بپردازیم.در ابتدا با توضیح نحوه ی عملکرد شروع میکنیم،سپس به بررسی تاریخچه هدلایت میپردازیم و در ادامه موارد استفاده و مزایا و معایب آن را بیان خواهیم کرد.
نحوه ی عملکرد هدلایت
دیود منیر یا تولید کننده ی نور LED یک منبع نور نیمه رساناست که در صورت عبور جریان الکتریکی از خود نور ساطع می کند.بگذارید این مطلب را به سادگی برای شما توضیح دهم و از پرداختن به فیزیک اتمی خود داری کنم.تمامی اجسام از نظر رسانایی الکتریکی به دسته تقسیم می شوند: ۱-رسانا ۲-نیمه رسانا ۳-نارسانا.اجسام رسانا به دلیل داشتن الکترون های آزاد در مدار های خارجی خود قادر به عبور دادن جریان هستد.اجسام نارسانا نیز به دلیل نداشتن الکترون های آزاد در مدار های خارجی خود توانایی عبور دادن جریان را ندارند.اجسام نیمه رسانا در مدار خارجی خود الکترون دارند اما این الکترون ها به راحتی قابل جدا شدن نیستند.
وقتی جریان را از یک نیمه رسانا عبور میدهیم الکترون ها را با انرژی مجبور به ترک مدار خود و پیوستن به مدار اتم جانبی میکنیم.وقتی این الکترون ها در مدار اتم های مجاور فرود می آیند انرژی دریافتی خود را به شکل نور تخلیه میکنند و به این روش است که نور در لامپ های LED تولید می شود.به این فرایند در اصطلاح علمی ELECTROLUMINESCENCE یا الکترولومینانس میگویند.رنگ نور حاصل از این فرایند مستقیما به میزان انرژی لازم برای جدا کردن الکترون های مدار اخر از اتم های نیمه رسانا بستگی دارد.
فرایند الکترولومینانس در سال ۱۹۰۷ توسط محقق انگلیسی به نام HENRY JOSEPH ROUND کشف شد و سپس در سال ۱۹۲۷ مخترع روسی به نام OLEG LOSEV برای اولین بار لامپLED را اختراع نمود. اما این اختراع تا چندین دهه کاربرد عملی نداشت.اولین کاربرد عملی و بازرگانی لامپ های LED در ابتدا مختص لوازم و تجهیزات گران قیمتی چون تجهیزات آزمایشگاهی و سنجش الکترونیکی بود اما به مرور زمان استفاده از این لامپ ها در ماشین حساب ها،تلفن ها،نشانگر ها و تلوزیون ها و ساعت ها نیز صورت پذیرفت.مزایای لامپ های LED به قدری زیاد بودند که به سرعت به محبوبیت چشمگیری دست یافته و جایگزین لامپ های گداختی یا تنگستنی شدند.
در ادامه و با پیشرفت علم و تکنولوژی،پنل های COB (CHIP ON BOARD) اختراع گردیدند.در این پنل ها بجای آنکه برای هر چیپ لامپ LED یک محافظ و بسته بندی وجود داشته باشد،تمام چیپ ها روی یک پنل سوار شده و روی آنها پوششتی از اپوکسی یا رزین ریخته می شود.این لایه نقش محافظ و پوشش لامپ ها را دارد و از نفوذ گرد و غبار یا هر شی به داخل مدار ها جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر لامپ ها می گردد.پنل های COB نسبت به لامپ های LED کم حجم تر،سبک تر و ارزان تر اند و میتوانند بسیار پر نور تر از لامپ های LED باشند.
تاریخچه ی استفاده از لامپ های LED (هدلایت) در صنعت خودرو سازی
استفاده ای لامپ های LED در صنعت خودرو سازی از سال ۲۰۰۴ مورد توجه قرار ویژه ای قرار گرفت.اولین شرکتی که از این تکنولوژی برای نور پردازی خودروی خود استفاده کرد شرکت لکسوس بود.خودروی لکسوس LS600 نخستین خودرویی بود که به صورت فابریک کارخانه ای از سیستم نور پردازی LED برای چراغ های نور پایین خود استفاده نمود.با دریافت بازخورد مناسب و ایده آل سیستم نور پردازی LED سرانجام در سال ۲۰۰۷ کمپانی آئودی (AUDI) نخستین خودرو با سیستم نور پردازی تمام LED روانه ی بازار نمود.
این شاهکار آئودی، R8 V10 سری اسپرت نام داشت.پس از آن با دریافت بازخورد های مثبت و استفاده ی بیشتر و بیشتر از این سیستم در بین سیستم های نور پردازی هالوژنی و زنون (HID) انتظار میرفت که این سیستم به زودی جایگزین سیستم های مذکور شود تا اینکه سر انجام در سال ۲۰۱۳ شرکت مرسدس بنز حجت را بر همه تمام کرد و سری S خود را با لامپ های LED که نوری به مراتب بیشتری از سیستم های زنون داشت روانه ی بازار کرد.هم اکنون شرکت تویوتا پرچم دار استفاده از سیستم هدلایت در خودروهای خود است.درصد قابل توجهی از خودرو های تولیدی امروزه ی شرکت تویوتا مجهز به سیستم نور پردازی هدلایت می باشند.
تاریخچه ی استفاده از سیستم هدلایت در ایران
بازار چراغ برق تهران،قلب تپنده و شریان اصلی لوازم یدکی و جانبی خودرو در ایران است.به یاد دارم در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ با محصولی جدید و در عین حال جالب مواجه شدم.هنوز هم پشت ویترین فروشگاه نگاهش داشته ایم.اولین باری بود با این سیستم جالب و جدید مواجه شده بودم.شاید به جرات بتوان گفت یکی از اولین هدلایت هایی بود که به بازار ایران آمده بود.بلافاصله به دلیل علاقه ای که به تکنولوژی داشتم تحقیقاتم را روی این محصول جالب انجام دادم.کم کم با معرفی سیستم هدلایت به مشتریان نظر آنها را جلب کردم.
حدود یک الی دو سال طول کشید تا این محصول مورد توجه عموم قرار گرفت.رفته رفته هدلایت به یک محصول شناخته شده تبدیل شد و امروزه شاهد استفاده ی گسترده ی هموطنانمان از این سیستم هستیم.مجموعه ی رئوفی به جرات یکی از نخستین فروشندگان این سیستم بوده و امروز نیز یکی از بزرگ ترین و تخصصی ترین پخش کننده و فروشندگان این سیستم نور پردازی است.
نخستین سوال هایی که ممکن است در ذهن شکل بگیرند این است که آیا این سیستم روی خودروی من نصب میشود؟آیا هدلایت به سیستم برق خودرو آسیب نمیرساند؟هدلایت برای کدام نور خودرو قابل استفاده است؟چرا باید هدلایت را انتخاب کنیم؟ با ما همراه باشید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم.
مزایای هدلایت
تحقیقات علمی مزیت های سیستم نور پردازی LED یا هدلایت را اینگونه بیان میکند:
- بازدهی بیشتر:لامپ های LED لومن (واحد سنجش میزان شدت نور) بیشتری را نسبت به میزان وات مصرفی نسب به لامپ های رشته ای تولید میکنند.همچنین بازدهی این لامپ ها با تغییر سایز و شکل تغییر نمی کند.
- زمان گرم شدن:گرم شدن یا رسیدن به نهایت نور سیستم هدلایت بسیار سریع است.مدت زمانی که طول می کشد یک سیستم هدلایت به نهایت نور خور برسد یک میکرو ثانیه یا یک میلیونیوم ثانیه است.این زمان در مقایسه با نیم تا یک ثانیه در لامپ های رشته ای و دو تا هفت ثانیه در لامپ های زنون (HID) تقریبا صفر است.
- مقاوت بسیار بالا در برابر روشن و خاموش شدن: سیستم هدلایت و در کل لامپ های LED برای استفاده هایی که درگیر روشن و خاموش شدن زیادی هستند ایده آل هستند و بر خلاف لامپ های رشته ای و سیستم های زنون (HID) که روشن و خاموش کردن سریع از عمرشان میکاهد،روی طول عمر این سیستم هیچ اثر مخربی ندارد.
- حرارت کم:برخلاف اغلب سیستم های نور پردازی که حرارت زیادی تولید میکنند،لامپ های LED حرارت بسیار کمتری تولید میکنند.انرژی تلف شده در این سیستم توسط پایه ی هدلایت منتقل می شود که به مراتب ایمن تر و بهتر از سایر لامپ هاست.
- خرابی آرام:سیستم های هدلایت به مرور زمان و با کم نور شدن در طول زمان خراب می شوند و مانند سیستم های زنون و لامپ های رشته ای به یک باره نمی سوزند.
- طول عمر بالا:سیستم های هدلایت در مقایسه با سایر سیستم های نور پردازی طول عمر بسیار بیشتری دارند.طول عمر متوسط لامپ های LED در شرایط ایده آل ۳۵ تا ۵۰ هزار ساعت است،این عدد در مقایسه با ۲ هزار ساعت برای لامپ های رشته ای و ۱۲ هزار ساعت برای سیستم های زنون عددی بسیار چشمگیر است.
ایرادات هدلایت
اما هیچ سیستمی بی عیب و نقص نیست.حال بیاید به بررسی معایب و سیستم هدلایت بپردازیم.
- حساسیت شدید به حرارت زیاد:لامپ های LED به شدت نسبت به حرارت حساسند.استفاده ی طولانی مدت از این لامپ ها در دماهای بالا ممکن است باعث فشار و حتی سوختن آنها شود.برای اطمینان از خنک ماندن لامپ ها حتما باید از سیستم خنک کننده یا HEAT SINK استفاده شود.هرچه لامپ ها خنک تر بمانند طول عمر بیشتری خواهند داشت.
- حساسیت به ولتاژ:یکی از ایرادات هدلایت این است که لامپ های LED باید با ولتاژی بالاتر از حداقل ولتاژ مورد نیازشان و جریان الکتریکی کمتر از حد تعیین شده برایشان تغذیه شوند.جریان الکتریکی و در نتیجه طول عمر لامپ ها میتواند به شدت توسط تغییرات جزئی ولتاژ تحت تاثیر قرار گیرد.برای همین این لامپ ها نیاز به یک قطعه ی اضافی به نام نوسانگیر که معمولا روی سیم هدلایت قرار می گیرد،دارند.
- کاهش بازدهی:بازدهی لامپ های LED در صورت افزایش جریان کاهش می یابد.همچنین در صورت افزایش جریان گرمای بیشتری نیز تولید می گردد که این خود باعث کاهش طول عمر مفید لامپ ها می گردد.
- محدودیت استفاده در محیط های بسیار سرد:در صورت بارش سنگین برف و یخبندان،به دلیل نداشتن حرارت تابشی،ممکن است روی چراغ یخ زده و نور چراغ را محدود کند.
قابلیت نصب هدلایت
حال که این سیستم را بطور کامل شناختیم،نحوه ی عملکرد،مزایا و معایب آن را بررسی کردیم نوبت آن است نحوه ی استفاده پیشنهادی و قابلیت استفاده ی آن را بررسی کنیم.تمامی لامپ های خودرو توسط کد دسته بندی می شوند.این کد ها بیان کننده ی شکل و مدل لامپ ها هستند.کد های لامپ های رشته ای خودرو ها عبارتند از:
H1,H3,H4,H7,H8,H8B,H9,H9B,H10,H11,H11B,H12,H13,H13A,H14,H15,H16,H16B,H21W,H27W/1,H27W/2,HB3,HB3A,HB4,HIR1,HIR2,HP24W
و در ادامه کد های لامپ های زنون فابریک خودرو ها عبارتند از:
D1R,D1S,D2R,D2S,D3R,D3S,D4R,D4S,D5S,D6S.D7S,D8
اما فقط تعداد محدودی از کد های مذکور در ایران استفاده می شوند. کد های مورد استفاده در ایران عبارتند از:
H1(بی سیم یا تک فیش)،H3(سیم دار)،H4(سه خار یا دو کنتاکت)،H7(دو فیش یا دو خار)،H11،H27W1(نام تجاری ۸۸۰)،HB3(نام تجاری ۹۰۰۵)،HB4(نام تجاری ۹۰۰۶)،D1S،D2S،D3S،D4S
هدلایت های موجود در ایران
خوشبختانه هدلایت ها در تمامی پایه ها موجود و قابل ارائه است.تنها چراغ هایی که از زنون فابریک بهره می برند قابلیت نصب هدلایت را ندارند.قبل از آنکه اقدام به خرید سیستم هدلایت کنید حتما از یک کارشناس مجرب کد لامپ خود را بپرسید.توجه داشته باشید لامپ های هر کاسه با دیگر ممکن است تفاوت داشته باشد.برای مثال ممکن است لامپ های نور پایین H7، نور بالا H1 و لامپ های مه شکن H3 باشند.
بطور کلی لامپ های هدلایت میتوانند جایگزین تمام لامپ های نور بالا،نورپایین و یا مه شکن شوند اما بهترین استفاده از این لامپ ها برای نور بالای خودروست. این لامپ ها همچنین برای نور پایین خودرو هایی که لنز یا عدسی ندارند مناسب و ایده آل هستند.استفاد از هدلایت در مه شکن توصیه نمی شود.
همان گونه که توضیح دادیم هدلایت ها نسبت به حرارت حساسیت زیادی داشته و بنا بر این به سیستم خنک کننده ی خود بسیار وابسته اند.در صورت تماس با گل و لای و یا توقف چرخش فن سیستم خنک کننده به هر دلیل این سیستم کارایی خود را از دست داده و باعث سوختن هدلایت می شود.توجه داشته باشید که هدلایت سیستمی ضد آب است نه ضد گل و لای.پس اگر قصد نصب هدلایت روی مه شکن های خود را دارید مطمئن شوید که گل و لای درون آن نفوذ نمیکند.
بازدیدها: ۱۳